ASAP VIKAR

§45 Og §97 - Til Samarbejdspartnere

Ledsagerordningen iht. SEL § 45 og § 97

Opgaven i henhold til Servicelovens § 45 og § 97 har til formål at tilbyde nødvendig støtte og hjælp til borgere med midlertidige eller varige fysiske, psykiske eller sociale udfordringer. Målet er at fremme størst mulig selvstændighed, trivsel, og inklusion i samfundet ved at skabe et trygt og tilgængeligt miljø, der fremmer borgernes deltagelse på lige fod med andre.

Ydelsen omfatter en bred vifte af støtte og hjælp, herunder

Hjælp til daglige praktiske opgaver som rengøring, indkøb, og madlavning. Støtte til at opretholde en sund og ordentlig livsstil.
Assistance til personlig hygiejne, påklædning og personlig pleje efter behov. Rådgivning og bistand med valg af hjælpemidler og teknologiske løsninger.

Planlægning og deltagelse i sociale og kulturelle aktiviteter.
Støtte til at opretholde relationer og netværk.

Hjælp til at opnå større mobilitet og selvstændighed i færdsel og transport.
Støtte til transport til arbejde, uddannelse, og aktiviteter.

Støtte til at opretholde eller genvinde tilknytning til arbejdsmarkedet eller uddannelsessystemet.
Tilpasning af arbejds- eller uddannelsesmiljøet efter behov.

Rådgivning og støtte til at forbedre kommunikationsevner og samarbejde.
Information om rettigheder og muligheder i samfundet.

Målet med ydelsen er at:

  • Forbedre borgerens evne til at klare daglige opgaver og deltage i samfundslivet.
  • Øge selvstændighed og empowerment.
  • Styrke tilknytningen til arbejdsmarkedet eller uddannelsessystemet.
  • Fremme social integration, relationer og livskvalitet.

Bemærk:

Ydelsesbeskrivelsen gælder for både børn, unge og voksne borgere og er baseret på Servicelovens § 45 og § 97. Den er udarbejdet for at sikre en individuelt tilpasset og inkluderende indsats for borgere med midlertidige eller varige udfordringer. Beskrivelsen skal tilpasses og konkretiseres i overensstemmelse med individuelle behov og lokale retningslinjer ved en kontraktlig indgåelse mellem jer og os.

Scroll to Top